Generasi Ulul Albab Penyelamat Ummah [28 Mac 2014]
Membina Pemikiran Bersepadu Generasi Ulul
Albab
Dalam
Kitab Suci al-Qur’an, Allah SWT memuji suatu golongan dalam kalangan
orang-orang beriman yang disebut sebagai golongan ulul albab. Golongan ulul
albab ini dari segi bahasanya bermaksud golongan yang mempunyai akal
fikiran yang bersih. Dari segi istilahnya, ulama tafsir iaitu Imam Ibn Kathir
menyatakan bahawa golongan ulul albab ini merupakan golongan yang
mempunyai pemikiran yang sempurna sehingga mampu memahami hakikat sesuatu
perkara dengan sebenar-benarnya, dan membawa mereka kepada kejayaan di dunia
dan akhirat. Bagi menunjukkan betapa pentingnya golongan ini, istilah ulul
albab diulang sebanyak 24 kali melalui 10 surah dalam al-Qur’an. Antara faktor
yang menyebabkan generasi ini dimuliakan oleh Allah SWT dijelaskan dalam firman-Nya
yang bermaksud:
“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi,
dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (ayat-ayat kekuasaan,
kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi golongan ulul albab; (iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati
Allah sesama mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring,
dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata):
‘Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau jadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha
Suci Engkau, maka peliharalah kami daripada azab neraka’.” (Surah Ali ‘Imran
ayat 190-191).
Teori Konspirasi Didalangi Tangan Ghaib [27 Februari 2014]
Elakkan Keterlaluan Berfikir Ala ‘Conspiracy
Theorist’
Pada
sekitar tahun 2008 yang lalu, masyarakat dunia pernah dihidangkan dengan
serangkaian dokumentari yang diterbitkan oleh sekumpulan anak muda dari Amerika
Syarikat bertajuk “The Arrivals”. Dokumentari bersiri ini ditayangkan
melalui laman media sosial, YouTube dan mendapat tempat terutama dalam kalangan
remaja dan golongan awal dewasa. Tujuan utamanya adalah untuk mendedahkan
segala tipu muslihat organisasi rahsia seperti Illuminati dan Freemason terhadap
masyarakat dunia umumnya dan kepada umat Islam khususnya.
Dua Kejayaan Sebenar Perlu Dicapai [12 Februari 2014]
Mengecapi Kebahagiaan yang Hakiki
Banyak
kes pembunuhan diri yang berlaku mutakhir ini berpunca daripada kehilangan rasa
bahagia dalam diri pelakunya. Hakikatnya, setiap insan pasti mengharapkan
kebahagiaan dalam hidup. Rasa bahagia ini merupakan suatu fitrah insan yang timbul
dalam jiwa dan ia berunsurkan kegembiraan rohani. Maka, ia perlu dihubungkan
dengan konteks ketaatan kepada Pencipta manusia iaitulah Allah SWT. Dalam Islam,
kebahagiaan merupakan manifestasi daripada kejayaan. Malah, terdapat beberapa
terminologi yang disebutkan di dalam al-Qur’an untuk menggambarkan kepada
manusia mengenai kebahagiaan yang berkait dengan kejayaan seperti an-najah
(kejayaan), al-fawz (kemenangan), al-falah (kemakmuran) dan as-sa‘adah
(kegembiraan). Secara umumnya, terdapat dua bentuk kejayaan atau kebaikan sepertimana
yang sering diminta di dalam doa yang juga firman Allah SWT yang bermaksud:
“…
‘Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat
serta peliharalah kami daripada azab neraka’.” (Surah al-Baqarah ayat 201)
Ilmu Sains Alat Mengenal Pencipta [30 Januari 2014]
Sains sebagai Ilmu Alat Bukan Ideologi
Masyarakat
Akidah
merupakan acuan daripada Allah SWT yang bersumberkan al-Qur’an dan al-Sunnah. Setiap umat Islam wajib meyakini bahawa Allah SWT merupakan
Pencipta yang mengatur perjalanan alam ini sejak dari permulaan ia diciptakan sehinggalah
kepada pengakhirannya kelak. Antara cabang ilmu yang menjadi instrumen penting
untuk membuktikan kewujudan Allah SWT adalah ilmu sains. Sains sangat
mementingkan penelitian secara sistematik terhadap sesuatu fenomena yang membolehkan
manusia mengetahui sifat fenomena tersebut dan dapat membuat andaian perkara
yang boleh berlaku melalui penjelasan sebab dan akibat (causality). Walau
bagaimanapun, era kemajuan sains dan teknologi kini menyaksikan terdapat fahaman
yang terlalu menekankan kepercayaan bahawa sains berupaya untuk meramal masa
hadapan sehingga mereka menafikan kebergantungan manusia dengan Allah SWT.
Fahaman seperti inilah dikenali sebagai saintisme.
Petunjuk Wahyu Pandu Akal Mengenal Tuhan [22 Disember 2013]
Fitrah Bertuhan Berasaskan Wahyu
Manusia
diberikan kelebihan akal yang membezakan peranan manusia dengan makhluk-makhluk
lain seperti haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Menurut Imam al-Ghazali dalam kitab Ihya’
Ulumuddin, kerohanian manusia turut terkomposisi bersama nafsu dan hati.
Ketiga-tiga komponen spiritual ini merupakan pemberian Tuhan yang menuruti fitrah
diri manusia serta masing-masing mempunyai fungsinya yang tertentu. Sudah pasti
pemberian ini akan membawa manusia secara semula jadi untuk mengenal Pemberinya
dengan fitrah bertuhan. Melalui naluri tersebut, jiwa manusia terdorong untuk
memenuhi keinginannya dalam memperhambakan diri kepada suatu kuasa yang lebih
tinggi sebagai tempat bergantung dalam kehidupan. Keberadaan elemen inilah yang
menyebabkan manusia ingin melakukan penyembahan atau amalan ritual yang seumpamanya.
Langgan:
Catatan (Atom)