Sains Islam atau Saintisme?
Oleh: Ahmad Saifuddin Amran
Petang itu hujan turun dengan sangat lebat. Namun itu tidak menghalang dia untuk menghadirkan diri ke Pejabat Dekan Fakulti Sains, Universiti Malaya bagi menyelesaikan urusan kemasukannya ke universiti itu. Hujan masih turun dengan mencurah-curah dan belum menunjukkan tanda-tanda hendak berhenti. Sementara menanti hujan reda, dia mengambil keputusan untuk melabuhkan punggung di atas pangkin yang tersedia di Dataran Sains di fakulti tersebut. Seperti biasa, masa yang terluang itu dia manfaatkan untuk membaca. Kali ini dia memilih buku ‘New World Order (NWO) or New Western Order?: Need for the Re-Organization of Islamic Ummah with its Socio-Political Base’ untuk dibaca.
“Buku lain sudah habis
dibaca belum?” saya tersenyum sinis.
“Senyaplah!”
Dia mahu menjadi ahli falsafah. Justeru dia perlu banyak membaca dan memanfaatkan setiap detik dalam hidupnya untuk membaca. ‘A man who dares to waste one hour of time has not discovered the value of life,’ begitulah kata dia ketika saya menyoal tentang ‘kerakusannya’ itu. Dia menaqalkan kata-kata idolanya, Charles Robert Darwin.
Dia mahu menjadi ahli falsafah. Justeru dia perlu banyak membaca dan memanfaatkan setiap detik dalam hidupnya untuk membaca. ‘A man who dares to waste one hour of time has not discovered the value of life,’ begitulah kata dia ketika saya menyoal tentang ‘kerakusannya’ itu. Dia menaqalkan kata-kata idolanya, Charles Robert Darwin.
Bebola matanya
tertancap pada kelibat seorang muslimah bertudung labuh yang duduk di pangkin
yang bertentangan. Konsentrasi bacaannya terganggu. Ya, sememangnya comel.
Tidak hairanlah ‘filsuf’ sepertinya juga terjelepuk kalah pada penangan
kecomelan wanita itu. Tiba-tiba muncul akal jahat di benak saya hendak
mengenakan dia.
“Eh, ‘filsuf’ pun ada
perasaankah?” terkekeh-kekeh saya menahan ketawa.
“Hei, aku pun manusia juga! Bujang lagi teruna pula,”. Umpan sudah mengena.
“Takkan kau sudah terlupa
kata-kata idola kau itu, ‘a scientific man ought to have no wishes, no affections,
- a mere heart of stone’. Kata nak jadi ahli falsafah, tapi dengan perempuan
pun boleh kalah. Apa cerita?”
“Ah, senyaplah!”
Kali ini kemenangan
berpihak pada saya. Tersenyum lebar hingga ke telinga saya dapat mengenakan
dia. Dia dengan muka merah padam, menyambung bacaan, sambil matanya
menjeling-jeling nakal pada ustazah tadi. Tidak tasauf betul filsuf seorang
ini.
“Sudahlah tu. Tak
khusyuk pun kalau kau terus membaca. Aku sudah kenal lama dengan perangai kau.
Jom sembang-sembang intelektual dengan aku.”
Mendengarkan saja
cadangan saya, dia lalu menutup buku selepas mencatatkan bilangan halaman yang
telah dibaca di dalam memorinya. Pesanan gurunya, Ustaz Zulkifli Ismail, supaya
menghormati buku dengan tidak membuat sebarang lipatan meski untuk tujuan
penanda, sentiasa diamalkan. Justeru, sekiranya tidak mendapati sebarang objek
untuk dibuat penanda, dia sekadar mengingat nombor halaman sahaja.
“Nak sembang fasal
apa?”
Ternyata terlalu mudah
untuk memancing dia. Sebut saja intelektual atau falsafah atau buku, bebola
matanya akan gemilang dengan cahaya. Langsung dia terlupa akan muslimah yang
comel tadi.
“Lama sudah kau tidak
menulis artikel baru di MASHAREF tentang sains dan Islam. Mengapa? Kehabisan idea?
Ramai yang sudah bertanya,”.
“Kau mahu jawapan jujur
atau sofasta’iyyun?” dia tersengih.
Saya turut tersengih.
Sofasta’iyyun atau sophist adalah segolongan filsuf Greek Kuno yang pandai
serta mahir dalam seni retorik atau sebetulnya pandai dalam memutarbelitkan
fakta dan dalil. Melihatkan saya tidak memberi sebarang jawapan, dia menyambung,
“Sejujurnya aku malas”. Sudah saya menjangkakan jawapan ini akan terbit dari
bibirnya. Saya mendiamkan diri, memberi isyarat supaya dia menghabiskan tutur
bicaranya.
“Tapi sebenarnya,
banyak perkara yang menyumbang kepada kemalasan itu. Dan perkara yang paling
mengesankan ialah, betapa aku mengalami perubahan weltanschauung yang drastik
sejak tertubuhnya MASHAREF.”
“Weltanschauung?”
“Oh, weltanschauung
itu istilah Jerman yang bererti world view atau pandangan sarwa. Secara makna
mudah, weltanschauung itu adalah kaca mata atau sudut pandang kita dalam
menilai sesuatu.”
“Sungguh engkau ini
memang benar-benar filsuf. Cakap kau sukar difahami. Apa pula kaitan weltanschauung
dengan kemalasan kau itu?”
“Sabarlah dulu. Aku
belum sempat habis mengulas, kau sudah menyampuk. Begini, pada mulanya
pemahaman aku tentang falsafah sains Islam adalah seperti kebanyakan orang
lain. Tentu saja kau mengenali Dr. Maurice Bucaille, Harun Yahya atau Dr.
Danial?”
Saya mengangguk. “Jadi
falsafah sains Islam yang kau maksudkan ini ialah penyesuaian ayat-ayat Al-Quran
dengan penemuan sains?”
“Tepat sekali.
Sememangnya aliran ini kelihatan menarik dan menampakkan seolah-olah sains
memihak kepada Islam, justeru secara logika mudahnya Islam itu benar. Namun,
tanpa disedari fahaman ini terselit unsur saintisme dan akomodasionisme [1]”
“Hei, engkau ni!
Macamlah aku faham maksud saintisme dan akomodasionisme tu.”
“Oh, maaf. Saintisme di
sini bermaksud kekaguman yang berlebihan pada kemajuan sains dengan
kaedah-kaedahnya yang saintifik manakala akomodasionisme pula bermaksud usaha
menyesuai atau menyelaraskan ajaran-ajaran agama yang bersifat tetap dengan prinsip
sains moden yang berubah-ubah. Lantaran dua unsur ini, ia disebut saintisme
Islam [2]. Tidaklah aku memaksudkan untuk menafikan usaha Dr. Maurice Bucaille,
namun aliran ini dibimbangi akan membawa kepada bahaya saintisme, seperti yang
ditegaskan oleh Prof. Dr. Shaharir Mohamad Zain; “Though many other
advocates of Islamic science (who belong to different school of thought) do not
agree with Bucaillism, we believe that a Muslim scientist should, to a certain
extent, practive Bucaillism, albeit with care and with critical approach. The
Muslim ummah is ever worry of the tendency that Bucaillism could lead to scientism
[3]”
Bicara dia terhenti tatkala
kilat menyambar bumi, memberi laluan kepada petir untuk berdentum beberapa
detik selepas itu. Kelihatan ustazah di hadapan tertunduk sambil menekup
telinga. Comel.
“Jadi, adakah saintisme
Islam itu silap? Bagaimana sains Islam yang sebenarnya?” ujar saya melihat dia
tidak menyambung bicara. Mungkin kaget dengan bunyi dentuman guruh yang tidak
semena-mena tadi.
“Eh, apa yang kau tanya
tadi? Aku kurang jelas,”.
“Aku tanya, silapkah
saintisme Islam itu? Dan bagaimana pula faham yang sebetulnya berhubung sains
Islam?”
“Oh, okay begini.
Saintisme Islam ini tidak silap, namun kita khuatiri golongan yang memegang
fahaman ini akan terperangkap dengan kekaguman terhadap sains sehingga terjebak
menafsirkan ayat-ayat Quran dengan penemuan-penemuan sains dengan tanpa
batasan. Lebih dikhuatiri lagi, golongan ini akan menurut jejak langkah
golongan Muktazilah yang memutarbelitkan ayat-ayat Al-Quran yang bertentangan
dengan pendirian-pendirian falsafah mereka sehingga kelihatan seolah-olah dalil
yang mengabsahkan pula fahaman mereka. [4]”
Dia membetul-betulkan
kedudukannya pada pangkin.
“Perlu kita ketahui
bahawa sains moden berlatar-belakangkan epistemologi yang berbeza dengan
tradisi sains Islam yang pernah umat Islam kecapi suatu ketika dahulu. Sains
moden zaman ini adalah produk kepada pemberontakan dan penolakan terhadap wahyu
dan prinsip-prinsip agama. Justeru, secara epistemologi, mana mungkin sains moden
akan serasi dengan wahyu. [5]”
Hujan semakin renyai.
Beberapa orang siswi kelihatan berlari-lari anak menyeberangi jalan berhadapan
dengan Fakulti Sains. Ustazah tadi masih setia duduk di pangkin. Entah apa yang
dinantinya, tidaklah saya tahu.
“Aku tidak bermaksud
bahawa sains moden itu tidak Islamik,” dia seolah-olah dapat membaca persoalan
yang sedang bermain di benak saya.
“Sains sama ada versi
Barat atau Islam itu tiada bezanya, akan tetapi yang membezakan adalah tauhid.
Barat mencuplik dan menceduk ilmu-ilmu sains dari tamadun Islam suatu ketika
dahulu dengan mencabut unsur ketauhidan yang menunjangi ilmu-ilmu tersebut.
Mereka mengambil yang sains sahaja tapi yang agama diketepikan. Dengan sebab
itu, sains moden hari ini kita sebut sebagai bebas nilai, tidak berpaksikan
moral mahupun agama. Falsafah sains Islam yang sebenar itu adalah sains yang
ditunjangi dengan nilai-nilai tauhid, iaitu sains yang mengembalikan peranan
Allah dalam mengendalikan sunnah-Nya. Konsep tauhid tiada dalam falsafah sains
Barat. Sebagai Muslim berjiwa saintifik, konsep inilah yang perlu kita
kembalikan. Dan untuk pengetahuan kau, Inilah dia weltanschauung yang
menyumbang kepada ‘kemalasan’ aku menghasilkan artikel berkenaan sains dan
Islam.”
“Aduh, makin berselirat
pula serebrum aku mendengar penjelasan kau! Aku rasa perbualan kita ini perlu
disambung ke siri kedualah. Mana mungkin diskusi seberat ini disumbatkan ke
dalam satu artikel saja.”
“Ikut kaulah. Bukan aku
yang menaip.”
Hujan telah berhenti.
Mentari mula menampakkan cahaya cerianya. Jalan di hadapan fakulti mulai sibuk
dengan kenderaan yang lalu-lalang tanda waktu pejabat telah tamat. “Eh, ustazah
tu pandang kaulah.”
Pantas dia membalas renungan muslimah tersebut. Mata bertentang mata. Muslimah tadi tersedar yang dirinya telah ‘kantoi’ kerana cuba mencuri-curi pandang, lantas tersipu-sipu tunduk, berpura-pura memicit-micit butang telefon bimbit. Pipinya merona kemerahan.
“Aduh, terasa mahu
gugur pula jantung ini. Tachycardia aku dibuatnya. I have seen roses damask’d,
red and white, But no such roses see I in her cheeks; And in some perfumes is
there more delight Than in the breath that from my mistress reeks. [6]”
“Ceh, baru ustazah tu pandang sikit dah jadi tak betul. Ahli falsafah konon! Jangan haraplah ada ustazah yang nakkan Darwinis macam kau ni,” sekali lagi saya terkekeh menahan ketawa. Hendak gelak besar, ada ustazah pula di hadapan. Dia menjeling. Menahan geram tentunya. Hari ini saya menang 2-0.
Sumber:
0 Comments to "Sains Islam atau Saintisme?"
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Catat Ulasan