Petunjuk Wahyu Pandu Akal Mengenal Tuhan [22 Disember 2013]




Fitrah Bertuhan Berasaskan Wahyu

Manusia diberikan kelebihan akal yang membezakan peranan manusia dengan makhluk-makhluk lain seperti haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Menurut Imam al-Ghazali dalam kitab Ihya’ Ulumuddin, kerohanian manusia turut terkomposisi bersama nafsu dan hati. Ketiga-tiga komponen spiritual ini merupakan pemberian Tuhan yang menuruti fitrah diri manusia serta masing-masing mempunyai fungsinya yang tertentu. Sudah pasti pemberian ini akan membawa manusia secara semula jadi untuk mengenal Pemberinya dengan fitrah bertuhan. Melalui naluri tersebut, jiwa manusia terdorong untuk memenuhi keinginannya dalam memperhambakan diri kepada suatu kuasa yang lebih tinggi sebagai tempat bergantung dalam kehidupan. Keberadaan elemen inilah yang menyebabkan manusia ingin melakukan penyembahan atau amalan ritual yang seumpamanya.


Apabila disemak kembali sejarah kemunculan amalan-amalan ritual manusia, semuanya wujud berdasarkan pengharapan mereka untuk dijauhkan daripada sebarang bencana. Misalnya penyembahan berhala bermula sejak zaman Nabi Nuh a.s, penyembahan matahari oleh kaum Saba’, penyembahan api oleh penganut Majusi, malah tidak kurang juga penyembah-penyembah manusia seperti yang berlaku pada zaman Firaun. Semua ini bermatlamatkan untuk keselamatan diri sendiri dan menghapus dosa mereka (salvation). Walau bagaimanapun, keinginan amalan penyembahan berhala atau taghut ini tidak berasaskan petunjuk dan bimbingan yang benar. Penyembahan yang dilakukan itu semata-mata menurut kehendak nafsu mereka. Malah mereka sekadar mengikut amalan nenek moyang mereka secara bertaklid. Secara rasionalnya, adakah sesuatu pegangan itu dikatakan benar apabila manusia melantik batu yang diukir manusia, api, matahari dan makhluk lainnya yang tidak mempunyai sebarang kekuatan untuk disembah dan menjadi tempat memohon pertolongan? Justeru, Allah SWT memberi analogi dalam Surah al-Ankabut ayat 41 hingga 42 bahawa golongan yang memohon pertolongan daripada makhluk adalah seperti labah-labah yang membuat sarang yang sangat rapuh. Jelaslah bahawa dorongan nafsu yang tidak berpaksikan akal yang sihat untuk menilai hakikat kebenaran mengakibatkan mereka berada pada landasan yang salah.

Dari konteks peranan akal untuk mengenal Tuhan pula dapat dilihat dengan teknik golongan ahli falsafah Yunani silam misalnya Aristotle. Meskipun beliau bijak dalam menganalogikan kewujudan Tuhan menggunakan senjata logik, namun kekuatan inteleknya masih tidak mampu mencapai hakikat kekuasaan Tuhan yang menciptakan segala yang ada di langit dan di bumi. Hal ini kerana Aristotle membataskan skop ‘Tuhan’ sebagai kuasa yang tidak mengambil tahu mekanisme alam semesta selepas Ia menciptakannya. Pendapat tersebut adalah untuk meluaskan peranan dan kemampuan akal melebihi segala-galanya. Situasi ini lebih membimbangkan dengan hujah rasional ahli sains yang mahu menolak kewujudan Tuhan pada zaman ini. Skop perbincangan intelek manusia juga lebih bersifat materialistik sehinggakan mereka tidak menghiraukan perkara yang berhubung dengan spiritual. Malah, akal manusia juga dinisbahkan kepada organ dalam kepala manusia iaitu otak. Penyempitan fungsi akal kepada fungsi otak manusia menyebabkan akal yang sepatutnya menjadi alat untuk memahami alam dan mengakui kebesaran Tuhan telah menjadi sebaliknya.

Hal ini boleh dilihat melalui kenyataan Profesor Stephen Hawking, ahli kosmologi terkenal dalam bukunya bertajuk The Grand Design menyatakan bahawa sains moden tidak meninggalkan ruang untuk kewujudan Pencipta. Malah bagi beliau, sains itu sendiri boleh menjelaskan asal-usul alam semesta kerana terdapatnya undang-undang seperti graviti dan sebagainya. Justeru, kekaguman ahli sains kepada penemuan sains moden semata-mata juga menjadikan akal mereka tidak mampu untuk berfungsi untuk meyakini kewujudan Tuhan.

Oleh itu, manusia memerlukan panduan wahyu daripada Tuhan yang Maha Benar (al-Haq). Hakikatnya, Allah SWT tidak membiarkan hamba-hamba-Nya tersesat dalam kekaburan nafsu dan akal untuk mengenal Tuhan yang sebenar. Oleh yang demikian, Allah SWT mengutuskan para Rasul sebagai penyampai risalah kebenaran kepada manusia. Risalah kebenaran inilah yang disebut wahyu yang terbahagi kepada dua iaitu al-Qur’an (wahyu secara langsung) dan Hadith (wahyu secara tidak langsung). Sememangnya wahyu merupakan sumber yang tepat dalam memberitakan mengenai perkara-perkara ghaib (intangible) dan alam malakut (metafizik). Oleh itu, manusia seharusnya meletakkan al-Qur’an dan Hadith sebagai sumber yang berautoriti agar ia menjadi pembimbing kepada akal dan nafsu. Wahyu tidak bertentangan dengan akal manusia kerana akal digunakan untuk memahami ayat-ayat al-Qur’an dan saranan Hadith. Nafsu pula bukanlah perkara yang perlu dihapuskan tetapi ia merupakan suatu entiti dalam kerohanian manusia yang perlu dididik. Malah, cara mendidik nafsu banyak diterangkan dalam al-Qur’an dan Hadith itu sendiri.

Kesimpulannya, akal perlu dipandu dan nafsu manusia perlu ditarbiah dengan petunjuk wahyu dalam memahami fitrah bertuhan yang hakiki. Hal ini kerana, manusia sewaktu di alam roh lagi telahpun membuat penyaksian bahawa Allah SWT adalah Tuhan kepada seluruh alam seperti yang dimaktub dalam Surah al-A‘raf ayat 172. Fitrah bertuhan berasaskan wahyu inilah yang dapat membangunkan insan yang mempunyai hala tuju penyembahan (ibadah) dan matlamat hidup yang jelas iaitu mencapai keredhaan Allah SWT.

0 Comments to "Petunjuk Wahyu Pandu Akal Mengenal Tuhan [22 Disember 2013]"

Catat Ulasan

© Hakcipta Terpelihara MINDA SARJANA | Direkabentuk oleh: Mohd Syahmir | Converted into Blogger Templates by Theme Craft