Generasi Ulul Albab Penyelamat Ummah [28 Mac 2014]
Membina Pemikiran Bersepadu Generasi Ulul
Albab
Dalam
Kitab Suci al-Qur’an, Allah SWT memuji suatu golongan dalam kalangan
orang-orang beriman yang disebut sebagai golongan ulul albab. Golongan ulul
albab ini dari segi bahasanya bermaksud golongan yang mempunyai akal
fikiran yang bersih. Dari segi istilahnya, ulama tafsir iaitu Imam Ibn Kathir
menyatakan bahawa golongan ulul albab ini merupakan golongan yang
mempunyai pemikiran yang sempurna sehingga mampu memahami hakikat sesuatu
perkara dengan sebenar-benarnya, dan membawa mereka kepada kejayaan di dunia
dan akhirat. Bagi menunjukkan betapa pentingnya golongan ini, istilah ulul
albab diulang sebanyak 24 kali melalui 10 surah dalam al-Qur’an. Antara faktor
yang menyebabkan generasi ini dimuliakan oleh Allah SWT dijelaskan dalam firman-Nya
yang bermaksud:
“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi,
dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (ayat-ayat kekuasaan,
kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi golongan ulul albab; (iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati
Allah sesama mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring,
dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata):
‘Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau jadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha
Suci Engkau, maka peliharalah kami daripada azab neraka’.” (Surah Ali ‘Imran
ayat 190-191).
Berdasarkan
ayat ini, dapat dinyatakan bahawa generasi ulul albab ini mempunyai tiga
ciri utama yang disifatkan oleh Allah SWT sendiri iaitu pertama, mereka
sentiasa mengingati-Nya; kedua, mereka juga sentiasa bertafakur; dan ketiga, mereka
sentiasa berusaha mendekatkan diri dengan Allah SWT. Ketiga-tiga ciri ini
bersepadu antara satu sama lain dalam jiwa insan yang bergelar ulul albab.
Secara integratif, golongan ini mengkaji ayat-ayat Allah SWT yang terbahagi
kepada dua aspek. Aspek pertama, ayat al-qauliyah iaitu dalil-dalil yang
termaktub di dalam al-Qur’an; dan aspek kedua, ayat al-kawniyah iaitu
dalil-dalil yang terdapat dalam alam semesta ini.
Sebenarnya
penekanan untuk mengkaji ayat al-kawniyah ini telah disebutkan oleh
Allah SWT dalam ayat 190-191 daripada Surah Ali ‘Imran yang dikemukakan sebelum
ini, manakala pengkajian terhadap ayat al-qauliyah pula ditegaskan dalam
firman-Nya yang berikut:
“(Al-Qur’an ini)
sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad), Kitab
yang banyak faedah dan manfaatnya untuk golongan ulul albab memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatnya, dan
beringat dengan mengambil iktibar.” (Surah Sad ayat 29).
Melalui
penelitian terhadap kedua-dua ayat al-Qur’an yang dikemukakan ini, ia
menggambarkan bahawa pentingnya proses pemerhatian, penelitian, pemahaman dan
perenungan untuk menjadi Muslim yang ulul albab. Secara ringkasnya,
proses-proses ini diistilahkan sebagai suatu proses pembacaan. Ia meliputi pembacaan
terhadap kalamullah (ayat al-qauliyah) sebagai proses asas, diikuti pula
dengan pembacaan terhadap keindahan dan keteraturan ciptaan Allah SWT (ayat
al-kawniyah). Oleh yang demikian, tidak dapat dinafikan bahawa manusia diseru
untuk ‘membaca’ kedua-dua tanda kebesaran Allah SWT ini. Hal ini selari dengan
penekanan dalam wahyu yang pertama sekali diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu
yang menciptakan (sekalian makhluk), Dia menciptakan manusia daripada sebuku
darah beku. Bacalah dan Tuhanmu yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia
melalui pena dan tulisan. Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”
(Surah al-‘Alaq ayat 1-5).
Berasaskan
ayat al-Qur’an ini, dapat disimpulkan bahawa kalimah ‘bacalah’ ini tidak
terbatas kepada seruan membaca bahan-bahan yang berunsurkan teks sahaja. Namun,
perintah Allah SWT itu juga merangkumi perbuatan memerhati fenomena yang
berlaku pada segenap penjuru dalam alam ciptaan-Nya. Hal ini sekali gus membawa
‘pembaca’ tadi untuk memahami dan merenungi kejadian-kejadian alam yang berlaku
dalam sistem yang harmoni dan dinamik ini.
Pengkajian
terhadap fenomena alam ini pula tidak terbatas kepada ilmu-ilmu dalam bidang
sains tulen seperti sains dan teknologi, malah ia juga merangkumi fenomena yang
berlaku dalam bidang ilmu kemanusiaan dan kemasyarakatan. Dengan pendekatan
yang bersepadu inilah, generasi ulul albab dapat dilahirkan serta mereka
mampu menguasai isi kandungan al-Qur’an (Qur’anik), mampu memahami fenomena
alam semulajadi melalui cabang-cabang ilmu sains (ensiklopedik), di samping
sentiasa berfikir dan berusaha menyelesaikan masalah yang melanda umat Islam
khususnya, dan masyarakat dunia umumnya (ijtihadik).
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Alhamdulillah, jelas dan menarik penulisan saudara.