Dua Kejayaan Sebenar Perlu Dicapai [12 Februari 2014]
Mengecapi Kebahagiaan yang Hakiki
Banyak
kes pembunuhan diri yang berlaku mutakhir ini berpunca daripada kehilangan rasa
bahagia dalam diri pelakunya. Hakikatnya, setiap insan pasti mengharapkan
kebahagiaan dalam hidup. Rasa bahagia ini merupakan suatu fitrah insan yang timbul
dalam jiwa dan ia berunsurkan kegembiraan rohani. Maka, ia perlu dihubungkan
dengan konteks ketaatan kepada Pencipta manusia iaitulah Allah SWT. Dalam Islam,
kebahagiaan merupakan manifestasi daripada kejayaan. Malah, terdapat beberapa
terminologi yang disebutkan di dalam al-Qur’an untuk menggambarkan kepada
manusia mengenai kebahagiaan yang berkait dengan kejayaan seperti an-najah
(kejayaan), al-fawz (kemenangan), al-falah (kemakmuran) dan as-sa‘adah
(kegembiraan). Secara umumnya, terdapat dua bentuk kejayaan atau kebaikan sepertimana
yang sering diminta di dalam doa yang juga firman Allah SWT yang bermaksud:
“…
‘Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat
serta peliharalah kami daripada azab neraka’.” (Surah al-Baqarah ayat 201)
Dua
Bentuk Kejayaan Menurut al-Qur’an
Bentuk
pertama adalah kejayaan yang mengambil tempat di dunia yang bersifat sementara
ini. Manusia pada hakikatnya tidak menginginkan kehidupannya terumbang-ambing,
ditindas, merasai kesakitan dan terancam dengan bala bencana. Allah SWT mengingatkan
manusia dalam firman-Nya yang bermaksud:
“Katakanlah
siapakah yang menyelamatkan kamu dari bencana-bencana di darat dan di laut? Kamu
berdoa merayu kepada-Nya dengan merendah diri dan secara bersembunyi: ‘Demi
sesungguhnya jika Allah selamatkan kami daripada bencana ini nescaya jadilah
kami daripada orang-orang yang bersyukur. Katakanlah Allah jualah yang
menyelamatkan kamu daripada bencana itu dan daripada segala jenis kesusahan,
namun, kamu masih mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.” (Surah
al-An‘am ayat 63-64)
Bentuk
kedua pula ialah kejayaan yang kekal abadi di akhirat. Kejayaan yang hakiki ini
hanya dapat diperolehi dengan tahap keimanan dan ketakwaan yang tinggi kepada
Allah SWT. Dalam kata lain, hanya insan yang bertakwa (muttaqin) akan
memperoleh kebahagiaan yang sebenar-benarnya iaitu apabila dirinya mendapat pembebasan
daripada seksa api neraka. Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“Kemudian
Kami akan selamatkan orang-orang yang bertakwa dan Kami akan biarkan
orang-orang yang zalim (dengan kekufurannya dan maksiatnya) tinggal berlutut di
dalam neraka itu.” (Surah Maryam ayat 72)
Kebahagiaan
di Dunia Menurut al-Farabi
Dalam
membincangkan konsep kebahagiaan ini, ahli falsafah Islam, al-Farabi berpendapat
bahawa kebahagiaan merupakan kebaikan yang mutlak dan suatu tahap kesempurnaan insan.
Kebahagiaan yang tertinggi akan dialami semasa kehidupan di alam akhirat. Namun,
ia juga bertitik tolak daripada kejayaan di dunia yang perlu dikecapi melalui empat
pendekatan. Pertama, menuntut ilmu dan memahami hakikat ilmu tersebut; kedua, mengamati
setiap perkara yang baik dan buruk; ketiga, menjadikan perkara yang baik
sebagai akhlak diri; dan keempat, bersungguh-sungguh untuk mengamalkan kebaikan
(jihad al-nafs). Justeru, al-Farabi menyarankan agar setiap manusia harus
mempunyai guru yang sentiasa menasihati dan memberikan tunjuk ajar kepada
mereka untuk memperolehi kejayaan hidup di dunia. Selain itu, beliau menyatakan
bahawa kebahagiaan di dunia dapat dirasai apabila seseorang itu melibatkan diri
bersama masyarakat. Hal ini kerana, manusia tidak dapat mencapai kebahagiaan
tanpa mendampingi individu-individu lain di sekelilingnya.
Kebahagiaan
di Akhirat Menurut Imam al-Ghazali
Setelah
mengecapi kebahagiaan yang bersifat sementara di dunia ini, menurut Imam
al-Ghazali, kebahagiaan yang paling tertinggi adalah keupayaan insan untuk
melihat Allah SWT secara terus di dalam syurga. Imam al-Ghazali menyatakan
bahawa nikmat tersebut akan menyebabkan manusia lupa tentang kenikmatan lain di
dalam syurga kerana melihat Allah SWT merupakan kurniaan yang paling sempurna.
Untuk mencapainya, manusia perlu mentaati perintah Allah SWT, sentiasa berbaik
sangka dengan-Nya serta memohon keampunan daripada Allah SWT. Hal ini kerana
manusia tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan ketika hidup di dunia. Selain
itu, menurut Imam al-Ghazali, kebahagiaan di akhirat dapat dicapai apabila
seseorang manusia itu mengenal dirinya sendiri, memahami fungsi dan tujuan
dirinya diciptakan seterusnya mengenali Penciptanya, Allah SWT (makrifatullah).
Sepertimana al-Farabi, Imam al-Ghazali juga menekankan bahawa ilmu pengetahuan merupakan
elemen penting untuk mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Oleh
itu, manusia perlu melengkapkan diri dengan ilmu mengenal Allah SWT, melaksanakan
perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya serta mengamalkan akhlak terpuji
agar dikurniakan kebahagiaan yang hakiki di akhirat kelak.
0 Comments to "Dua Kejayaan Sebenar Perlu Dicapai [12 Februari 2014]"
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Catat Ulasan