Dualisme dalam Pemikiran dan Amalan



Oleh: Prof. Dato’ Dr. Sidek Baba (Sinar Harian)

Dualisme bermaksud suatu keadaan di mana dua perkara berjalan seiring tetapi tidak wujud keserasian. Dualisme boleh berlaku dalam pemikiran, ilmu, sikap dan amalan. Umpamanya dalam ilmu, di suatu sisi ilmu-ilmu tradisi dipelajari dengan tasawwur yang Islami. Di sisi lain ilmu sekular dan liberal dipelajari dengan pandangan semestanya tidak selari dengan ilmu tradisi. Natijah akhirnya menghasilkan manusia yang memiliki dua domain ilmu yang maksudnya tidak sama.

Ketidaksamaan ini boleh menyebabkan ketidakjelasan dalam pemikiran dan amalan. Yang tradisional berfikir secara tradisionalnya dan yang moden didapati tidak selari dengan orientasi tradisional. Ia menyebabkan konflik ilmu terjadi. Lalu perlu ada usaha menjambatani antara kedua supaya proses integrasi terjadi dan Islamisasi berlaku. Integrasi bermaksud bagaimana kedua-dua domain orientasi itu ditautkan dengan suatu tasawwur. Ilmu tradisi perlu diolah agar ada orientasi islah dan tajdid berlaku supaya ilmu moden yang mekanistik dibina dengan tasawwur yang Islami.

Sementara Islamisasi ilmu dan pendidikan pula adalah suatu proses memasukkan tasawwur Islami ke dalam tubuh ilmu supaya ilmu-ilmu moden memiliki asas-asas manusiawi dan Islami. Teknologi dalam tradisi Islam selamanya alat. Tetapi aplikasinya dipandu oleh nilai guna yang bermanfaat akan mengangkat akal budi insan dan memberi faedah dalam kegunaannya. Aplikasi komputer misalnya mampu membangunkan tradisi ilmu berasaskan pengolahan program, input dan perisian yang selari dengan tasawwur memberi manfaat kepada pengguna. Kalau ini tidak berlaku wujud dualisme antara alat dan juga matlamat.

Akibat dualisme yang tidak dirapatkan jurangnya menyebabkan konflik dalam pemikiran terjadi dan ia terhubung dengan binaan sistem. Konflik dalam pemikiran dan amalan boleh diatasi sekiranya asas makruf yang dikembangkan mengurangkan kemungkaran yang ada dan matlamat akhirnya dalam pemikiran dan pendidikan ialah menghasilkan modal insan kalis mungkar dan sentiasa mendukung landasan makruf.

Dualisme bermula dari sistem ilmu dan pendidikan yang dilalui anak-anak dan generasi muda. Tidak wujud keseimbangan antara orientasi pendidikan agama, nilai dan etika dengan ilmu-ilmu yang sifatnya mekanistik. Ilmu moden yang mekanistik perlu diberikan isi dan makna supaya landasan perkembangannya diberikan asas falsafah, etika dan nilai. Dalam tradisi Islam, subjek Matematik tidak hanya mempelajari angka dan formula tetapi terhubung dengan makna ketepatan, keseimbangan dan akauntabiliti. Ia menjadi sesuatu yang penting memandu hidup supaya aplikasi Matematik membawa natijah hasabah dan muhasabah, iaitu nilai penanggung jawaban yang tinggi terhadap Allah dan juga manusia. Hal sama apabila mempelajari Geografi. Dimensi moden dalam Geografi membawa pelajar mengenali fenomena alam nyata dan dikaji untuk mendapatkan maklumat daripadanya. Konsep Geografi memberikan asas bahawa bukan saja alam nyata harus dikaji, tetapi juga terhubung dengan alam ghaib. Seluruh yang dikaji di alam nyata pada hakikatnya adalah kejadian daripada Pencipta. Apabila dikaji faktor alam ghaib ini, iaitu Allah, maka terhubunglah hikmah kejadian dan menyebabkan asas tauhid berkembang kerana tanpa Allah tidak mungkin yang ada ini berlaku dan keinsafan timbul bahawa alam dan bumi ini adalah amanah perlu dijaga manusia.

Belajar tentang sejarah, tidak saja belajar tarikh, zaman, tokoh dan peristiwa. Dalam tradisi Islam al-Quran menganjurkan kita mempelajari kisah dan al-hadis dikaji sirah. Aspek ini penting kerana maksudnya ialah supaya manusia memiliki ibrah (teladan dan peringatan) kerana sifat kisah, sirah malah sejarah adalah berulang. Kisah-kisah nubuwwah dan kenabian dalam al-Quran menggambarkan cabaran pada zamannya dan boleh berulang kembali pada zaman terkemudian. Kisah Nabi Lut a.s umpamanya, disebabkan kaumnya menolak kehidupan yang fitrah amalan hubungan sejenis terjadi. Allah turunkan musibah kepada kaumnya itu. Hari ini hal yang sama berbangkit dalam kehidupan umat manusia. Gay dan lesbian berkembang. Natijah akhirnya Aids/HIV menjadi musibah yang belum ditemui ubatnya dan merosakkan kehidupan umat manusia.

Oleh itu, integrasi ilmu dan pengislaman tasawwur atau pandangan semesta adalah jawapan untuk merapatkan jurang dualisme supaya antara ilmu Islam dan moden berlaku tautan nilai dan etika yang menjadikan ilmu serta teknologi lebih bermanfaat dan lebih manusiawi.

1 Comment to "Dualisme dalam Pemikiran dan Amalan"

  1. Tanpa Nama

    terima kasih atas pengkongsian yang sungguh indah. bru berjinak mempelajari sirah dan sejarah ketemandunan islam.

Catat Ulasan

© Hakcipta Terpelihara MINDA SARJANA | Direkabentuk oleh: Mohd Syahmir | Converted into Blogger Templates by Theme Craft