Fungsi Penyelidikan Saintifik: Tadabbur Kisah Nabi Ibrahim AS



Tingkatan (1) mata, (2) akal, (3) hati
Pasti kita pernah mendengar kisah Nabi Ibrahim mencari siapakah Tuhan yang sebenar, bukan? Ia difirmankan dalam Surah al-An'am ayat 75-79. Pernah tak kita mentadabbur ayat-ayat ini? 

6:75. Dan demikianlah Kami perlihatkan kepada Nabi Ibrahim kebesaran dan kekuasaan (Kami) di langit dan di bumi dan supaya menjadilah dia dari orang-orang yang percaya dengan sepenuh-penuh yakin.

6:76. Maka ketika dia berada pada waktu malam yang gelap, dia melihat sebuah bintang (bersinar-sinar), lalu dia berkata: "Inikah Tuhanku?" Kemudian apabila bintang itu terbenam, dia berkata pula: "Aku tidak suka kepada yang terbenam hilang".

6:77. Kemudian apabila dilihatnya bulan terbit (menyinarkan cahayanya), dia berkata: "Inikah Tuhanku?" Maka setelah bulan itu terbenam, berkatalah dia: "Demi sesungguhnya, jika aku tidak diberikan petunjuk oleh Tuhanku, nescaya menjadilah aku dari kaum yang sesat".

6:78. Kemudian apabila dia melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya), berkatalah dia: "Inikah Tuhanku? Ini lebih besar". Setelah matahari terbenam, dia berkata pula: Wahai kaumku! Sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya).


6:79. Sesungguhnya aku hadapkan muka dan diriku kepada Allah yang menciptakan langit dan bumi, sedang aku tetap di atas dasar tauhid dan bukanlah aku dari orang-orang yang menyekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain).

Jika diteliti, ayat-ayat ini menggambarkan bagaimana dengan melakukan penyelidikan saintifik yang mendalam akan menemukan manusia dengan satu kebenaran yang hak (haqq al-yaqin) iaitulah ketauhidan kepada Allah SWT. Pendekatan saintifik daripada kisah pencarian Nabi Ibrahim ini adalah:

  • pencerapan data-data objek samawi (heavenly bodies),
  • penaakulan dengan akal
  • bertafakkur dengan hati tentangnya,

Ketiga-tiga pendekatan ini mampu menmbuatkan manusia mengakui kebesaran Allah. Hal inikerana Dia-lah yang menciptakan setiap objek langit tersebut dengan penuh keteraturan. Inilah fungsi sebenar penyelidikan saintifik, ia berperanan untuk mengukuhkan tauhid. Al-Qur'an sendiri menjadi pendorong atau panduan manusia memerhati ayat-ayat kawniyah (alam semesta). Allah SWT berfirman yang bermaksud:

10:6. Katakanlah (wahai Muhammad): Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi (dari segala kejadian yang menakjubkan, yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya)…


Kaedah memggambar/berfikir (tasawur) dan membukti/memerhati (tasdiq) menjadi kaedah menyelidiki kebenaran menurut ahli falsafah Muslim suatu ketika dahulu. Tidak dapat dinafikan kaedah ini mampu mendekatkan diri manusia dengan Allah SWT. Ibn 'Arabi pernah menyatakan:

Ada sekelompok manusia yang mengenal Tuhan dengan pembuktian. Mereka adalah ahli fikir, nalar, dan akal. Mereka meyakini tauhid berdasarkan dalil, ayat-ayat dan tanda-tanda ketuhanan. Mereka mengetahui yang ghaib atas dasar yang konkrit. Mereka meyakini kebenaran dalil.

Justeru, al-Qur'an telah membicarakan kepada manusia cara menyelidiki alam seperti yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim. Hakikatnya, penyelidik Muslim seharusnya kembali kepada hakikat/fungsi sebenar penyelidikan. Mereka tidak boleh terlalu teikat dengan pandangan alam (worldview) lazim (baca Barat). Wallahua'lam.

0 Comments to "Fungsi Penyelidikan Saintifik: Tadabbur Kisah Nabi Ibrahim AS"

Catat Ulasan

© Hakcipta Terpelihara MINDA SARJANA | Direkabentuk oleh: Mohd Syahmir | Converted into Blogger Templates by Theme Craft