Fenomena Mencintai Ilmu dalam Kalangan Mahasiswa


Oleh: Mohd Syahmir bin Alias

Forum anjuran Lajnah Kebajikan dan Akademik PMIUSM 2009/2010
Mafhum firman Allah s.w.t.:

Katakanlah: “Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis kalimah-kalimah Tuhanku walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan.” (Surah Al-Kahfi, 18:109)
  
Demikianlah kalam Allah s.w.t, wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w  menunjukkan betapa luasnya pengetahuan Allah itu meliputi langit dan bumi serta apa yang ada di antaranya. Pendek kata, segala apa yang berlaku di kosmos ini senantiasa berada di bawah pengetahuan Allah yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Sehingga perkara sekecil elektron pun merupakan urusan tadbiran Allah s.w.t. Sedangkan manusia pada masa ini, fokusnya mahasiswa yang berada di medan keintelektualan ini dibuai fikiran jumud, masih diulit budaya hedonisme yang melalaikan sehingga ada segelintir mahasiswa kini tidak peka malah tidak tahu misi dan visi mereka menjejakkan kaki ke alam kampus. Perkara ini timbul kerana hambarnya budaya untuk mewujudkan fenomena kecintaan dan kedahagaan terhadap ilmu.

Seperti apa yang dinyatakan dalam potongan ayat Al-Quran di atas, dapatlah disimpulkan bahawa pengetahuan manusia itu sangatlah sedikit. Misalnya, mahasiswa yang mempelajari sains kimia mungkin tidak arif tentang ilmu kesusasteraan. Hal ini kerana ilmu manusia itu terbatas tetapi jika pemupukan amalan keintelektualan ini berjaya dilakukan, tidak mustahil generasi kini boleh menjadi sehebat generasi dahulu yang menguasai pelbagai bidang. Contohnya, tokoh ilmuwan Islam, Ibnu Sina yang mendalami segenap bidang ilmu pengetahuan seperti sains kedoktoran, fiqh, kimia, astronomi, politik dan banyak lagi. Kejayaan para ilmuwan itu diperoleh bukan dengan senang-lenang di zon selesa tetapi mereka sentiasa berada dalam zon mencabar. Mencabar dari segi pemikirannya untuk menyelesaikan masalah dan jerih-payahnya berhijrah ke seluruh pelusuk dunia demi mendapatkan ilmu yang bermanfaat untuk generasinya pada masa akan datang. Justeru, dalam hadis Rasulullah s.a.w mafhum sabda baginda:

“Siapa yang berkehendakkan dunia, dia mestilah mempunyai ilmu; siapa yang berkehendakkan akhirat, dia hendaklah mempunyai ilmu; siapa yang berkehendakkan kedua-duanya maka hendaklah ia mempunyai ilmu.” (Riwayat Muslim)

Oleh itu, misi kita untuk mencari ilmu itu pertamanya bermula dari dalam diri kepada tindakan kita (inside-out), yakni niat yang betul dan ikhlas menuntut ilmu pengetahuan kerana Allah itu penting bagi menjamin perbuatan yang bersepadu. Bersepadu dari segi duniawi dan ukhrawi. Oleh itu, perlunya mahasiswa berpengetahuan luas tentang agamanya (ilmu fardhu ain) dan ilmu fardhu kifayah agar wujud keintegrasian itu. Kembara ilmu pula bermula dengan kita berguru dengan para mahaguru yang fakih dalam bidang mereka. Belajarlah dengan banyak guru, nescaya bertambahlah lagi prospek ilmu. Mahasiswa perlu menyedari realiti apabila menghadiri majlis ilmu itu menjadi salah satu daripada budaya berguru. Majlis ilmu merupakan majlis perjumpaan ilmu yang diadakan di sesuatu tempat. Aktiviti yang dijalankan dalam bentuk persidangan merangkumi kuliah, ceramah, seminar, kolokium, wacana, bengkel dan dialog. Melalui majlis ilmu seperti ini, mahasiswa dapat mengetahui, memahami informasi dan ilmu yang telah disampaikan, malahan mereka dapat menjadi seorang pendengar, pemerhati yang prihatin, aktif menyoal dan bertanya kerana ingin mengetahui dengan lebih lanjut mengenai sesuatu perkara yang mereka kurang jelas kepada orang yang lebih arif. Di samping itu, mahasiswa dapat menggunakan pendengaran dan penglihatan untuk mendengar dan melihat sesuatu yang baik dan bermanfaat. Zaman berkuliah ini ada baiknya mahasiswa melatih diri menghadirkan diri ke majlis ilmu yang semestinya bersifat ilmiah.

Selain itu, sebagai seorang ahli akademik, mahasiswa perlu sentiasa membudayakan amalan membaca serta menghasilkan tulisan kritis dari sudut pandangan sendiri. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian makhluk, Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku. Bacalah dan Tuhanmu yang maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. (Surah Al-‘Alaq, 96: 1-5)

Allah telah menurunkan ayat ini sebagai wahyu pertama kepada Rasulullah s.a.w sebagai pedoman bagi manusia sejagat khususnya umat Islam agar mencari ilmu melalui pembacaan dan berguru. Dengan yang demikian, mahasiswa akan lebih cakna, dinamik dan kreatif dari aspek pemikiran dan mampu melontarkan idea dan pandangan mereka tentang isu semasa dan perihal akademik. Dalam berpandangan, kita tidak boleh bersikap sekularisme kerana agama mendidik dan memberikan kita panduan yang jelas dalam pelbagai aspek kehidupan. Hal ini kerana, ada yang takut menjana idea mereka menurut pandangan agama kerana mereka takut dikatakan ketinggalan zaman dan menyertakan hujah yang tidak relevan kini, walhal mahasiswa jelas mereka telah berjaya dididik dengan telunjuk sekularisme Barat hari ini. Justeru, mahasiswa perlu mengubah paradigma yang skeptikal ini agar tidak terikutkan budaya Barat itu.

Tambahan, bahan bacaan perlu bersifat kontemporari dan merintis amalan keintelektualan serta melahirkan rasa keinsafan kepada diri sendiri sebagai hambaNya yang kurang ilmu kerana kita perlu bersedia dari segenap sudut ilmu pengetahuan dalam era globalisasi ini. Selain membaca menjana minda, natijahnya hati pencinta ilmu akan meronta-ronta untuk menganalisis, mengkaji, berfikir dan berzikir terhadap fakta atau informasi yang diketahuinya. Lantaran itu, lanjutan hal tersebut membawanya kepada budaya bertanya dan berkongsi ilmu dengan sahabat-sahabat atau sesiapa sahaja, perkara yang ingin dianalisis itu. Justeru, wujud satu impak positif terhadap fikrah dan idealisme dalam kalangan mahasiswa. 

Selain daripada itu, Al-Quran itu sendiri diturunkan sebagai mukjizat agung yang menjadi ensiklopedia kehidupan bagi manusia sejagat untuk kita berfikir. Kajian ilmiah saintis silam dan moden kini membuktikan Al-Quran itu memang sarat dengan ilmu dan pengenal terhadap Pencipta semesta alam. Mahasiswa kini perlu kenal siapa Penciptanya dan berfikir tentang kejadian langit dan bumi ini untuk menyingkap rahsia ciptaan Tuhan agar kecemerlangan hidup yang abadi dapat dikecapi. Berfikir secara proaktif akan menambahkan seri kepada fenomena budaya mencintai ilmu dalam kalangan masyarakat kampus, khususnya. Maka, marilah kita menangkis budaya hedonisme, yang sukakan hiburan, mencintai artis dan menyeleweng dari tujuan asal kewujudan kita di dunia yang hanya sementara ini. Sebaliknya, kita perlu berperanan mencintai ilmu dan para ulama supaya dapat kita sebarkan kepada masyarakat umum di bumi Malaysia ini. Oleh itu, sambutlah pencetusan ledakan fenomena budaya mencintai ilmu pengetahuan dan tuntutlah ilmu yang bermanfaat buat mahasiswa itu sendiri dan masyarakat sejagat. Mahasiswa perlu ingat bahawa, jikalau kita mahu melihat bagaimanakah keadaan negara pada masa akan datang, lihatlah pada generasi muda yang berada pada hari ini. Pilihan di tangan kita untuk mencetus fenomena budaya mencintai ilmu pengetahuan yang luas ini. Wallahua’lam.

1 Comment to "Fenomena Mencintai Ilmu dalam Kalangan Mahasiswa"

  1. Tanpa Nama

    update blog !!!

Catat Ulasan

© Hakcipta Terpelihara MINDA SARJANA | Direkabentuk oleh: Mohd Syahmir | Converted into Blogger Templates by Theme Craft